×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

بسمه تعالی

اساسنامه شبکه بین المللی ناندا در ایران

پیشگفتار

فرایند تولید علم نیازمند بستر مناسب و فعال علمی است و این بستر، زمانی مهیا می­گردد که در یک  محیط علمی، اهل علم و کسانی که فعالیت علمی می کنند، به نحو فعال و گسترده ای ارتباطات و تعاملات علمی برقرار سازند. در حوزه سلامت، پرستاران  مهمترین  و کلیدی ترین اعضای تیم مراقبتی در مراکز درمانی  هستند  که به پشتوانه دانش و مهارت خود قادر هستند بالاترین سطح مراقبتی را بر اساس بررسی دقیق و تدوین تشخیص های پرستاری به بیماران در بخش های مختلف  ارائه دهند. از طرفی  منطبق بر اسناد بالادستی کشور از جمله سند راهبردی 1404 مبنی بر حضور موثر در عرصه بین المللی، تکمیل چرخه نوآوری سلامت جهت تکمیل زنجیره ایده تا سلامت، پاسخگویی اجتماعی، دستیابی به استانداردهای جهانی و گواهینامه های بین المللی و همچنین دستورالعمل های وزارت متبوع در ارتباط با ایمنی بیمار شامل پیشگیری از سقوط بیمار، راهنمای جراحی ایمن راهنمای پیشگیری از زخم فشاری و راهنمای شناسایی صحیح بیماران و  دستورالعمل اجرایی واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیمار، لازم است به منظور ارائه مراقبتی اثر بخش، نیازهای مراقبتی بیماران بواسطه بررسی جامع و به پشتوانه تشخیص های پرستاری دقیق، تعیین گردد. در مسیر نیل به این هدف، پس از یک سال پیگیری و تعامل، شبکه کشوری ناندا به عنوان یکی از شبکه های مورد تایید ناندا، در تاریخ .... با ابلاغیه رسمی مدیریت  ناندا در ایران و با عضویت ده نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های شهید بهشتی، ایران، لرستان، البرز ، تبریز و...تشکیل گردید.

 

ماده یک- تعریف اصطلاحات

تعریف شبکه ناندای ایران: شبکه ناندای ایران  به عنوان یکی از شبکه های مورد تأیید ناندا، با انطباق بر اسناد بالادستی کشور، در جهت نامگذاری، معیارها و طبقه بندی تشخیص های پرستاری به عنوان زبان علمی این رشته فعالیت میکند. این شبکه به توسعه، تحقیق، انتشار و اصلاح این معیارها و طبقه بندی ها میپردازد.

هیئت موسس

رییس

هماهنگ کننده

هر شبکه باید یک هماهنگ کننده را که یکی از اعضای منظم NANDA-I است، تعیین کند تا به عنوان رابط بین شبکه و هیئت مدیره عمل کند. هماهنگ کننده باید حداقل هر دو سال یکبار توسط اعضا به رأی گذاشته شود و هیچ هماهنگ کننده ای نمی تواند بیش از دو دوره خدمت کند. همه هماهنگ کننده ها باید مهارت قوی در زبان انگلیسی داشته باشند و بتوانند به زبان انگلیسی که زبان رسمی انجمن است مکالمه و نوشتن داشته باشند.

شورای راهبردی/ سیاستگذاری: متشکل از حداقل 10 نفر و حداکثر 17 نفر که شامل اعضا ثابت/ دائمی (اعضا و هماهنگ کننده گروه شبکه ایرانی ناندا بین المللی 1402  که 10 نفر می باشند)  و اعضا موقت/ مدعو (معاون پرستاری وزارت/ نماینده اش، رییس نظام پرستاری/ نماینده اش و سه نفر عضو هیات علمی صاحبنظر در حوزه تشخیص های پرستاری) می باشند.

اولین بار انتخاب رئیس و مدیر اجرایی شبکه، همزمان در جلسه شورای راهبردی انتخاب می گردد. رییس و مدیر اجرایی شبکه توسط اعضا و به مدت دوسال انتخاب می گردد و مدیر اجرایی شبکه همان هماهنگ کننده گروه شبکه ایرانی ناندا بین المللی می باشد.

جلسات شورای راهبردی/سیاستگذاری

جلسات شورا حداقل ماهی یکبار و با حضور حداقل دوسوم اعضاء به شرط حضور رئیس و مدیر اجرایی شبکه رسمیت می یابد و تصمیم های آن با رأی اکثریت نصف به علاوه یک کل اعضاء شورای راهبردی معتبر است.

وظایف و اختیارات شورای راهبردی/سیاستگذاری

  1. تدوین برنامه راهبردی – عملیاتی
  2. تنظیم و تصویب اساسنامه کشوری، لوگو و آرم، آیین نامه های داخلی و ...
  3. تصویب برنامه کمیته ها و اخذ گزارش دوره ای. همچنین  ارایه مشورت در صورت نیاز
  4. تعیین زیرساخت ها و منابع جهت پیشبرد اهداف شبکه
  5. پیشنهاد کمیته ها و رایزنی و انتخاب اعضا برای کمیته ها. (مسیول کمیته باید یکی از اعضای دایمی شورا باشد)
  6. تدوین سیاستهای تامین و جذب منابع
  7. نظارت بر تعاملات و مکاتبات با ناندا
  8. انتشار کتابها و متون تشخیص پرستاری و فهرست به روز شده تشخیص های پرستاری دو سالانه
  9.  معرفی شبکه ناندا به مراجع متبوع

کمیته آموزش: کمیته آموزشی ناندا متشکل از اعضایی است که مسئول طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه های آموزشی مرتبط با تشخیص های پرستاری است. این کمیته با همکاری سایر بخش های ناندا، برنامه های آموزشی مداوم را برای ارتقای دانش و مهارت پرستاران در زمینه تشخیص های پرستاری ارائه می دهد.  

 

ماده دو- رسالت (مأموریت)

چشم انداز ناندا:

ناندا به عنوان یک سازمان پیشرو در زمینه تشخیص های پرستاری، به ارائه الگوها و استانداردهای جهانی برای ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری می پردازد. شبکه ناندا در ایران به عنوان یک نهاد بین المللی بتواند تشخیص های پرستاری ناندا را توسعه داده و از زبان تخصصی مشترک و استاندارد برای بهبود آموزش و عملکرد پرستاری استفاده کند تا به کیفیت مراقبت پرستاری در سطوح مختلف جامعه نائل آمده و در نهایت به هدف غائی ارتقاء سلامت جامعه ایرانی دست یابد. شبکه ناندا در ایران تصمیم دارد به الگویی تمام عیار از کاربرد تشخیص هایی پرستاری در سطح منطقه و جهان تبدیل شود.

ماموریت ناندا:

شبکه ناندای ایران متعهد به توسعه و بهبود مداوم کاربرد تشخیص­های پرستاری به منظور حمایت از پرستاران در ارائه مراقبت های با کیفیت بالا و افزایش سلامت و رفاه بیماران است.

  • ما به عنوان شبکه ناندا در ایران با شبکه جهانی ناندا تعامل برقرار می کنیم تا زبان مشترکی برای برقراری ارتباط با جهان پرستاری داشته باشیم.
  • ما از تشخیص های پرستاری استاندارد ناندا برای بهبود کیفیت فرآیند پرستاری در سطوح مختلف آموزش و عملکرد پرستاری استفاده می کنیم.
  • ما تشخیص های پرستاری ناندا را به عنوان زبان مشترک جهان پرستاری به دانشجویان، پرستاران و مدیران پرستاری آموزش می دهیم.
  • ما تلاش می کنیم از طریق تحقیق به توسعه تشخیص های پرستاری به عنوان زبان مشترک کمک کنیم.
  • ما تلاش می کنیم با اجرای گسترده تشخیص های پرستاری در سطوح مختلف بهداشت، درمان و توانبخشی به مددجویان جهت دست یابی به سلامت در همه ابعاد آن کمک کنیم.
  • ما با کاربرد تشخیص های پرستاری در سطوح مختلف پرستاری سعی در بهبود کیفیت زندگی و ارتقاء سلامت همه ایرانیان داریم.

ماده سه- اهداف

هدف کلی

ترویج ، اجرا و توسعه  تشخیص های پرستاری در حوزه سلامت به منظور بهبود پیامدهای مراقبت از بیمار

اهداف اختصاصی/ ویژه

  • ترویج  دانش تشخیص های پرستاری در تمامی حوزه های پرستاری از طریق سامانه مستقل کشوری ناندا
  • توسعه تشخیص های پرستاری در تمامی حوزه های پرستاری متناسب با بافت فرهنگی ایران
  • به کار بردن تشخیص های پرستاری در آموزش دانشجویان پرستاری
  • به کار بردن تشخیص های پرستاری در پژوهش های ملی و بین المللی پرستاری
  • به کار بردن تشخیص های پرستاری در عملکرد بالینی پرستاران در سطوح مختلف پیشگیری، درمان و توانبخشی
  • به کار بردن تشخیص های پرستاری در قضاوت بالینی پرستاران در موقعیت های بحرانی مختلف
  • بهبود وضع سلامت بیماران
  • کاهش خطاهای پرستاری
  • افزایش رضایتمندی بیماران
  • افزایش بهره وری سازمانی
  • توسعه اخلاق حرفه­ای در مراکز درمانی

ماده 4- وظایف شبکه

گروه شبکه ناندا در ایران بر روی چندین وظیفه کلیدی تمرکز خواهد کرد:

1- ترویج زبان استاندارد شده پرستاری: اطمینان از استانداردسازی تشخیص ها، مداخلات و پیامدهای پرستاری در سراسر بخش های مراقبت های سلامت در ایران

2- آموزش و تعلیم: ارائه جلسات آموزشی و کارگاههای آموزشی برای آموزش پرستاران در مورد استفاده از اصطلاحات NANDA-I و کاربرد آن در عمل بالینی 3- تحقیق و توسعه: انجام تحقیقات برای اعتبارسنجی و اصلاح تشخیص ها و مداخلات پرستاری خاص در زمینه مراقبت های سلامتی ایران

4- همکاری: همکاری با سایر مؤسسات آموزشی، پژوهشی، درمانی و مراقبت های سلامت دولتی و خصوصی و همچنین سازمان های صنفی، نظیر دانشگاههای علوم پزشکی کشور، سازمان نظام پرستاری، انجمن های علمی پرستاری، مراکز خیریه و مردم نهاد؛ برای توسعه تشخیص های پرستاری و ادغام استانداردهای NANDA-I در برنامه های درسی و عملکرد پرستاری، به منظور بهبود ایمنی و مراقبت از بیمار از طریق زبان استاندارد شده پرستاری.

5- پشتیبانی و منابع: ارائه پشتیبانی و منابع به پرستاران برای کمک به آنها در پیاده سازی زبان استاندارد شده پرستاری در عملکرد روزانه خود.

ماده 5- ارکان

  • هیئت موسس

ده نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های شهید بهشتی، ایران، لرستان، البرز ، تبریز و... که برای اولین بار اقدام به تأسیس شبکه ناندای ایران نمودند.

  • رئیس
  • شورای راهبردی
  • کمیته آموزش

- هدف: توسعه و ارتقاء آموزش تشخیص‌های پرستاری برای پرستاران، توسعه و بهبود مداوم برنامه های آموزشی در راستای پیشبرد اهداف ناندای بین المللی می باشد.

  اهداف کلی کمیته:

  1. نیازسنجی از جامعه پرستاری در زمینه تشخیص های پرستاری و کاربرد آنها
  2. آموزش تشخیص های پرستاری به روز بر اساس آخرین نسخه ناندای بین المللی به پرستاران، اساتید و دانشجویان
  3.  ترویج و گسترش استفاده از تشخیص های پرستاری
  4. ارتقای دانش و مهارت پرستاران در زمینه تشخیص های پرستاری
  5. همکاری با سازمان ها و نهادهای مرتبط برای پیشبرد اهداف ناندا
  6.  توسعه راهنماهای بالینی برای کاربرد مؤثر تشخیص های پرستاری
  7. ایجاد برنامه های آموزشی مداوم برای آموزش و توانمندسازی پرستاران
  8. همکاری با مراکز آموزش پرستاری برای ادغام تشخیص های پرستاری در بالین
  9. انتشار منابع علمی و کاربردی برای ترویج تشخیص های پرستاری      

اهداف ویژه کمیته:

  1. بررسی کتب آموزشی موجود در زمینه تشخیص های پرستاری و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها
  2. بررسی اپلیکیشن های آموزشی موجود در زمینه تشخیص های پرستاری و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها
  3. بررسی برنامه های آموزشی اجرا شده در زمینه تشخیص های پرستاری و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها
  4. توسعه و بهبود مداوم برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای جامعه پرستاری
  5. ارتقای سطح دانش و مهارت های جامعه پرستاری در راستای پیشبرد اهداف کمیته
  6. ایجاد و حفظ فرهنگ یادگیری مستمر در جامعه پرستاری
  7. طراحی و اجرای دوره های آموزشی تخصصی و مهارتی در زمینه تشخیص های پرستاری
  8. همکاری با سایر واحدها برای شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان
  9. مدیریت بهینه بودجه و منابع اختصاص یافته به امور آموزشی
  10. تقویت مشارکت کارکنان در برنامه های آموزشی از طریق ایجاد انگیزش
  11. ارزیابی مستمر اثربخشی برنامه های آموزشی در مورد دستیابی به اهداف و ارائه پیشنهادات بهبود
  12. ارزشیابی بازخورد گروه هدف
  13. تحلیل اثربخشی دوره ها بر عملکرد و بهره وری سازمان

 برنامه راهبردی کمیته آموزش شامل موارد زیر است:

  • شناسایی نیازهای آموزشی پرستاران در زمینه تشخیص های پرستاری
  • برنامه ریزی برای توسعه مهارت ها و شایستگی ها
  • طراحی و اجرای دوره های آموزشی مداوم برای ارتقای دانش و مهارت پرستاران
  • همکاری با سایر کمیته های ناندا برای یکپارچه سازی آموزش های مرتبط
  • ارزیابی مستمر برنامه های آموزشی و بازنگری در آن ها بر اساس بازخورد ها
  • شناسایی و به کارگیری روش های نوین آموزشی متناسب با نیازهای پرستاران

ترکیب و مسئولیت‌های اعضا :

کمیته آموزش متشکل از حداقل 5 عضو متخصص در زمینه تشخیص‌های پرستاری است.  یک نفر از اعضای ثابت/موسس به عنوان رئیس کمیته مسئولیت هدایت و نظارت بر فعالیت‌های کمیته را بر عهده دارد. سایر اعضا مسئولیت‌هایی مانند نیازسنجی، برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی، تهیه محتوای آموزشی، ارزیابی عملکرد اعضا و ارائه بازخورد و پیشنهادات را بر عهده خواهند داشت.

ساختار و حوزه‌های فعالیت کمیته

ساختار سازمانی کمیته به شرح زیر است:

رئیس کمیته: یک نفر از اعضای موسس/ثابت

دبیر کمیته: یک نفر از اعضای کمیته

اعضای کمیته: 3 نفر متخصص در زمینه تشخیص‌های پرستاری (نمایندگان آموزش پرستاری 2-3 نفر و نمایندگان بالینی 1-2 نفر)

حوزه‌های فعالیت کمیته شامل نیازسنجی، تهیه استانداردهای آموزشی، طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی تشخیص‌های پرستاری، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها، انتشار کتب و مقالات و محتوای آموزشی در این زمینه است.

قوانین و مقررات داخلی کمیته آموزش:

کمیته هر 2 ماه یک‌بار تشکیل جلسه خواهد داد. تصمیم‌گیری‌ها با رأی اکثریت (نیم به علاوه یک) اعضای حاضر در جلسه انجام خواهد شد. عضویت در کمیته به صورت داوطلبانه بوده و پذیرش عضو جدید با رأی موافق اکثریت اعضا امکان‌پذیر است. تمامی موارد اجرایی باید با توافق نظر و تصویب در کمیته اجرا شود .

ماده 6- محل دبیرخانه

محل دبیرخانه فعلی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشد.

ماده 7- منابع مالی شبکه

به صورت خودگردان از بودجه به دست آمده کارگاه های آموزشی، اپلیکیشن ها و منابع آموزشی که جذب خواهد شد، تأمین می گردد. همچنین جهت آموزش تا حد امکان از تجهیزات و سرمایه های آموزشی موجود در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی استفاده خواهد شد.

ماده 8-  نحوه عضوگیری

برای عضویت در گروه شبکه ناندا در ایران، باید مراحل زیر دنبال شود:

1-  عضویت در شبکه ناندا در ایران: ابتدا باید عضو شبکه ناندا در ایران شوید. گزینه های عضویت عبارتند از عضویت منظم، وابسته و دانشجویی. (لینک عضویت)

2-  تماس با گروه شبکه: با گروه شبکه ناندا در ایران تماس بگیرید ( شماره تماس)

3-مشارکت در فعالیتها: در فعالیت ها و جلسات سازماندهی شده توسط گروه شبکه شرکت کنید. این به شما کمک میکند تا در جریان آخرین پیشرفت ها باشید و به اهداف گروه کمک کنید. (لینک فعالیتها)

4-همکاری و اشتراک گذاری: فعالانه در بحثها شرکت کنید، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید، و در پروژههای تحقیقاتی و آموزشی همکاری کنید (لینک همکاری).

ماده 9- نظارت و ارزشیابی

نظارت و ارزیابی فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده و وضعیت اجرای این برنامه برای بسیاری از سازمان‌ها به اندازه شناسایی موضوعات و اهداف استراتژیک مهم است. یک مزیت نظارت و ارزیابی این است که اطمینان حاصل شود که شبکه ناندا از مسیری که در طی برنامه‌ریزی استراتژیک پایه‌ریزی شده‌است، پیروی می‌کند و در صورت انحراف از برنامه، چرایی آن مشخص شود. معیار‌های سنجش در پایش کمیته های ناندا،  اهداف و استاندارد‌ها هستند. در واقع عملکرد کمیته های شبکه با توجه به اهداف از پیش تعیین شده ارزیابی می‌شود.

یکی از مواردی که در نظارت و پایش بسیار حائز اهمیت است، بازخورد سیصد و شصت درجه به عنوان ابزاری برای ارزیابی عملکرداست. این فرآیند شامل بازخورد‌هایی است که از سوی همکاران، زیر دستان، مشتریان و سرپرستان شبکه ناندا دریافت می‌شوند. بازخورد سیصد و شصت درجه، بر مهارت‌های نرم، شرایط تعیین هدف، گوش دادن فعال، برنامه ریزی، مهارت‌های ذهن شامل شخصیت، اثربخشی رهبری و کار‌های گروهی کنترل و نظارت دارد.

نظارت بر فرآیند / نظارت بر پیشرفت فیزیکی

در پایش فرآیند، داده‌های روتین به منظور تعیین اینکه آیا وظایف و فعالیت‌های شبکه به سمت نتایج در نظر گرفته می‌شوند، جمع‌آوری و آنالیز می‌شوند. این نوع نظارت، ورودی‌ها، فعالیت‌ها و خروجی‌های را اندازه‌گیری می‌کند. به عبارت دیگر، پایش فرآیند به سوالات “آنچه تا کنون انجام‌شده و کجا و چگونه انجام شده‌است پاسخ می‌دهد؟”  اغلب داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول اجرای فعالیتهای کمیته­های مختلف معمولاً به این نوع نظارت خدمت می‌کنند.

نظارت فنی

نظارت فنی شامل ارزیابی راهبردی است که در اجرای فعالیتهای کمیته های ناندا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مشخص شود که آیا دستیابی به نتایج مورد نیاز است یا خیر. این شامل جنبه‌های فنی کمیته ها مانند فعالیت‌هایی است که باید انجام شود.

نظارت بر فرض

هرکمیته فرضیات کاری خود را دارد که باید به طور واضح در چارچوب گزارش فعالیتهای کمیته بیان شود. این فرضیات عواملی هستند که می‌توانند موفقیت یا عدم موفقیت کمیته را تعیین کنند، اما کمیته بر آنها کنترل ندارد. نظارت بر فرض شامل اندازه گیری این عوامل بیرونی  است. انجام نظارت بر فرض حائز اهمیت است زیرا ممکن است به توضیح موفقیت یا عدم موفقیت یک پروژه کمک کند.

نظارت مالی

نظارت مالی به سادگی به نظارت بر هزینه‌های کمیته و مقایسه آن‌ها با بودجه آماده‌شده در مرحله برنامه‌ریزی اشاره می‌کند. استفاده از بودجه در اختیار یک کمیته برای اطمینان از اینکه هیچ افراطی وجود ندارد، حیاتی است. نظارت مالی نیز برای پاسخگویی و اهداف گزارش دهی مهم است، همچنین برای اندازه‌گیری کارایی مالی (بیشینه‌سازی خروجی‌های با حداقل ورودی‌ها).

نظارت بر تاثیر

پایش تاثیر، نوعی نظارت است که تاثیر فعالیت‌های کمیته را به جمعیت هدف ارزیابی می‌کند. در حقیقت، تاثیرات معمولا اثرات بلند مدت کمیته های ناندا هستند. مدیر از طریق مجموعه از پیش تعیین‌شده از شاخص‌های تاثیر، نظارت می‌کند. نظارت بر تاثیرات مثبت و منفی، در نظر گرفته‌شده و اثرات مورد نظرکمیته / برنامه ضروری است.

انواع ارزیابی

ارزیابی برنامه/فرآیند:

مشخص کردن اینکه آیا فعالیت‌های برنامه مطابق با هدف اجرا شده‌اند و به خروجی‌های خاصی منتهی شده‌اند یا خیر. ارزیابی فرآیند به صورت فصلی انجام خواهد شد و با مرور فعالیت‌ها و مولفه‌های خروجی، انحراف از برنامه، اصلاحات و تغییرات مورد نیاز مشخص خواهند شد.

ارزیابی پیامد:

 ارزیابی پیامد، پیشرفت در نتایج حاصل از برنامه و اثرات برنامه در جمعیت هدف را ارزیابی می‌کند. برای طراحی یک ارزیابی پیامد، مولفه‌های خروجی  بررسی می­شوند. ارزیابی پیامد در پایان سال انجام خواهدشد.

ارزیابی استراتژی‌ها معمولا‌ سه فعالیت اصلی را شامل می‌شود؛

  1. بررسی مبانی اصلی و مراحل برنامه‌ریزی استراتژیک شبکه ناندا
  2. مقایسه نتیجه‌های مورد انتظار با نتایج واقعی
  3. انجام اقدامات اصلاحی جهت حصول اطمینان از انطباق عملکردها با برنامه‌های پیش‌بینی شده
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست